torsdag 24. februar 2011

Min utrolige mor!

Da jeg og min lillebror (som er 18 mnd yngre enn meg) vokste opp på slutten av 70-tallet, var min mor en ivrig syerske. Hun brukte flittig Gynther bøkene og sydde masse klær til oss. Det meste har hun gjemt, så mine 3 yngste søsken også fikk gleden av å bruke disse klærne. Ja, ja, den gang var gleden kanskje ikke alltid like stor! Men mar arvet klær, og sånn var det. Heldige meg som var eldst!!

Klærne har vi fortsatt, og mine to jenter har også brukt en del av det.
På bildet ser dere meg, sikkert et par år gammel.
I hjemmesydde selebukser og hjemmestrikket genser.

Nå er det imidlertid lenge siden min mor sydde barneklær,
og Gynther bøkene har jeg overtatt.
Nå syr hun patchwork og quilter.
Vesker, tepper, duker, sengetepper, ja alt mulig tryller hun fram.
Og hun liker farger min gode mor!
 Da Jasmin ble født fikk hun dette teppet, som passet i lekegrinda hun også fikk.
Er det ikke herlig?

Og da Sophia ble født fikk hun dette teppet i gave.
Masse arbeid og masse kjærlighet i det.
Fantastiske gaver!
Begge teppene holder nå til i sofaen, hvor de er i daglig bruk.

Mine egne lappeprosjekter blir jo bare småtteri sammenlignet med dette!
Ja, jammen er jeg hedlig som har en sånn flink symor:)
-og heldigvis gir hun gjerne råd og tips til meg når jeg trenger det.

Og legg merke til min nye fantastiske header!
Er den ikke flott?
Den er det søte Mia som har laget til meg.

8 kommentarer:

  1. Slap af hvor er du nuttet på det billede!! Og tøjet er jo ultramoderne i dag. Sikke dygtig din mor er. Det må være skønt altid at ha sådan et krea-orakel ved hånden.

    SvarSlett
  2. Hej Siri
    Se nu forstår jeg hvor dit store sy talent stammer fra wauw hvor er hun dygtig...vis gerne mere af det tøj, det er jo til stor inspiration ret sjovt ikke :-)

    Den gryde du viser med æblerne åh suk hvor er den bare fin - godt køb :-) Og ret sjovt at der stadig er damer der kommer med stof til dig...

    Kh. Mette

    SvarSlett
  3. Så søtt bilde!!
    Gøy med hjemmesydd både til stor og liten ;)

    Nydelige tepper, minnerikt og flott. Tenk så gøy for barna å kunne gi videre til sine små.

    Ha en fin kveld!!

    SvarSlett
  4. Fantastiska lapptäcken! Ja, det ligger nog i dina gener :), syendet. Vad roligt att du visade de fina konstverken.

    SvarSlett
  5. Fantastiskt, mamma din är otrolig, det har du sagt och det säger jag, och nu förstår jag värför du är min drottning i klännings land, det kommer i blodet, kleeeeeeeeeeeem!

    SvarSlett
  6. Heisann. Fantastisk flott bilde av deg som liten da! De klæra og fargene er supre!!

    SvarSlett
  7. Fantastisk! Selv hadde jeg en mor som virkelig ikke kunne sy, og den gangen hun prøvde skulle hun sy et tyll-balettstutteskjørt til et kostyme jeg skulle ha. Endte med en rosa tyll-ettersittende miniskjørt. Ikke stilig ;)

    Og så søt du var da du var liten! God helg til deg!

    SvarSlett
  8. Kjempeflott ny header!
    Nydelege tepper mora di laga - så fine og friske fargar:)
    Eg skal på sykurs neste helg; redesign. Er spent på kva eg får ut av det...

    SvarSlett