onsdag 20. oktober 2010

Lille fugl

En kjole med raglanermer, som også skal med til Håndtverksdagene.
Denne hat fått en søt liten fugl som pynt.
Når jeg skal applikere, stryker jeg alltid vliselin på motovet, før jeg stryker det fast i plagget. Dette gjør det mye enklere å sy fast applikasjonen etterpå.
 
Har laget det nederste stykket med rynk, for å få en litt annen effekt.
For å rynke stoffet, velger jeg å gjøre det på den vanlige symaskinen. Overlocken kan også rynke, hvis man heller vil bruke den. På den vanlige symaskinen bruker jeg helt vanlig rettsøm, men stiller stinglengden på maks. På tynne stoff rynker det seg når du syr. Ellers må du dra i undertråden etterpå, til du har oppnådd ønsket rynk.
 
I halsen har jeg sydd fast et bomullsskråbånd, som jeg har tredd strikken i etterpå.
 
Posted by Picasa
Gode raglanmønster finner du i boka "Sy og strik børnetøj" av Ulla Welinder.

Alle stoffene er second hand.

I dag har jeg fri. Jentene er i barnehagen, og jeg har en hel dag hjemme til å sy. Luksus, og ytterst deilig!!

Håper du også har en fin dag:)

17 kommentarer:

  1. Du er så dygtig! Hvor er den fin! Er vild med fuglen og dens lille knapøje :-)

    SvarSlett
  2. Det er en rigtig sød kjole. Jeg elsker at sy raglankjoler til min datter, man kan lave dem så forskellige med detaljer og applikationer.
    En hel dag til at sy. Bare det var mig. Min mand skal ud i aften og så skal jeg sy, når mindstebarnet er lagt. Maskinen skal bare larme derudaf uden at forstyrre nogen. Jeg glæder mig.
    Tjek min blog og giveaway.
    Kh
    Monika

    SvarSlett
  3. Nydelig kjole! Anbefaler deg å bruke vlisofix når du skal applikere. Det er omtrent som vliseline bare med lim på begge sider så applikasjonen er limt fast før du begynner å sy.
    Ha en fin alene hjemme dag! :)

    SvarSlett
  4. Takk:)

    OktoberLeaves, da er det nok vlisofix jeg bruker, for det har lim på begge sidene! Bare jeg som ikke har begrepene i orden...

    SvarSlett
  5. Nydelig fugl! Og kul fargekombinasjon!

    SvarSlett
  6. Knallfin kjole med kjempeskjønn fugleapplikasjon! Takk for tipset om å sy skråbånd i halsen! Har et lignende mønster, så det skal jeg jammen prøve:-)

    Kos deg alene hjemme med symaskinen!

    Klem

    SvarSlett
  7. Kjempesøøøøt! Du er flink! Ha ein nydeleg sydag!

    Klem

    SvarSlett
  8. Jättefin, synd att man inte kan vara med på hantverksdagarna och se mer fina kläder..

    /Mia :)

    SvarSlett
  9. Knall fin kjole!
    Vlisofix er tingen når man skal applikere på maskin! Jeg er kjempe fornøyd med det. I tillegg til denne bruker jeg stickvlis(litt usikker på hvordan det skrives)på baksiden.Dette er en litt tykk papplignende sak som jeg legger løs bak på arbeid slik at det ikke rynker seg eller blir bolker når man applikerer. Rives av når man er ferdig. Absolutt å anbefale,spesielt hvis man syr i tynnere stoffer.

    Ha en fortsatt kreativ dag:)

    SvarSlett
  10. Hej Siri. Så fina klänning. Gillar verkligen lila i kombination med gult. Ha en fortsatt fin dag! /Petra

    SvarSlett
  11. Hei Siri !!
    Nydelig kjole i fine farger.
    Hørtes deilig ut med en fri dag :)
    Fortsatt fin kveld !!
    Klem

    SvarSlett
  12. Heisan tryllekunstneren ved symaskinen!
    Så flott kjole! Jeg likte denne fugleapplikasjonen på kjolen også synes jeg fasongen på den var så søt ved siden av stoffene.
    Ha en fin kveld, Siri!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  13. Så fin! Herlige stoffer og applikasjonen var kjempefin!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  14. så skjønn!
    likte veldig godt rynkeeffekten på kanten nede, og selvfølgelig fuglen!! :)

    SvarSlett
  15. hærlige farger ;) har en flott kveld!

    SvarSlett