fredag 4. juni 2010

He, he, ikke alltid ting blir som planlagt!!

Om et par uker er min ene søster ferdig med medisinstudier. Er så utrolig stolt av henne, og hadde lyst til å lage en gave til henne. Etter min nye suksess med smock (vaffelsøm), fikk jeg lyst til å sy henne en sommertopp. Ja, med smock øverst. Men he, he, det var her det ikke ble helt som planglagt.. For da jeg var ferdig med å sy smocken, så passet den definitivt ikke til min søster! Æsj!!

Og jeg som hater å sprette opp, måtte tenkt ut noe nytt. Så da ble det istedenfor en sommerbukse til Sophia, men 3/4 lengde på bena. Og god vidde!! Og så fikk jeg jo brukt stroppene jeg hadde sydd til buksa i forrige innlegg. Ja, ja..

En rosa heklebrikke har blitt lomme.

Så sorry søster, ingen ny sommertopp på deg enda..
 
Posted by Picasa


Og så har jeg lært meg noe nytt innen data! Er så fornøyd med meg selv. Har laget min første collage, og fikk til og med tekst på den! Et stort steg for meg som ikke er så god på data.

Ønsker dere alle en rigtig god helg!

Her er en liten forklaring på hvordan jeg syr smock (vaffelsøm):
-begynn med å spole strikk på undertråden. Jeg spoler den for hånd. Dra litt i strikken mens du spoler.
-sett stinglengden på 4-4.5, bruk ellers vanlig rettsøm.
-sy fra retten, rundt og rundt. Jeg har ca 1 cm avstand mellom sømmene.

18 kommentarer:

  1. Sikke en god alternativ løsning du fandt på:) Dragten er blevet super flot! Og fin collage:)
    Ha' en skøn weekend. Forhåbentlig har I også sommer som her!?
    Kh. Malene

    SvarSlett
  2. Det blev ju en väldigt tjusig byxdress till din lilla tjej :)
    Jag undrar om du har ngt tips hur man får till smocken? När jag fösökte härom veckan funkade det inte alls... :( Det blev liksom ingen smock utan resåren såg mer ut som sicksack på baksidan. Jag undrar vad som är tricket? Ska man ha ngn speciell inställning på maskinen? Hur ska man rulla upp tråden på underspolen? Hårt eller ganska löst? Tacksam för tips för du verkar ju vara ett proffs! :)

    SvarSlett
  3. Vilken bra lösning, det blev ju en jättefin fin byxdress! Tyget är underbart!

    SvarSlett
  4. Buksen ble jo super! Lykke til med ny søster-presang.

    SvarSlett
  5. Det blev da en rigtig fin dragt ;O)

    SvarSlett
  6. Superfint ju! Synd på toppen men det blev ju en jättefin byxdress istället!!

    SvarSlett
  7. Den blev ju toppen nu iaf :-)!!

    SvarSlett
  8. Skikkelig kul bukse - synes det ble en flott løsning:) Du har en veldig inspirerende blog!

    SvarSlett
  9. åå for en utrolig fin bukse, og med den rosa hekle lappen ble ble den ekstra finere!!! Men hva er smock? er det det som gjør at den trekker seg sammen??
    ha en flott helg :)

    SvarSlett
  10. Superfint tyg och härlig byxdress! Synd att den inte passade din syster men denna blev otroligt vacker!

    SvarSlett
  11. Takk alle sammen! Jeg syns også det ble en god løsning med buksedressen:)

    Nå har jeg lagt inn forklaring på hvordan jeg syr smock (vaffelsøm) i innlegget. Jeg er ingen ekspert på området, men det er bare å prøve seg fram!

    Rigmor: smock (vaffelsøm) er å sy med elastisk undertråd, for å få rynkeeffekten.

    SvarSlett
  12. Denne ble jo flott!!! Så fint med rosa bånd og lomme, perfekt detaljer!!Du får finne noe nytt til søster, lykke til!!

    SvarSlett
  13. oj vad fin den är. Kul med den rosa fickan!

    Känner igen tyget, jag hade några prästkragar i det:-)

    SvarSlett
  14. Smock hørtes kjempespennende ut, og så fine antrekk du har laget. Det er noe jeg må prøve en gang. jeg sydde og vaffelsøm for lenge siden på videregående, og prøvde litt på høyskolen, men det er jo et langt og tidkrevende arbeid, så dette så lett og greit ut. Ellers synes jeg du har mange spennende antrekk på bloggen din. God helg til deg.

    SvarSlett
  15. Så artig at du fikk ei så fin bukse ut av prosjektet ditt!
    Tusen takk for awarden du sendte videre til meg! Setter veldig stor pris på å få en slik oppmerksomhet fra deg! Bloggen din har vært fast lesestoff for meg lenge før jeg begynte å blogge selv!

    SvarSlett
  16. Toppenfin! Jag hade också byxdress när jag var liten, så gulligt. Underbart tyg också.

    SvarSlett
  17. Underbara grejer du sytt medans jag har varit bloggborta :-) :-) Vårjackan var gudomlig och smocksömmarena verkar gå som på räls :-) :-) Det är alltid lika härligt att besöka din blogg! KRAM!!

    SvarSlett