onsdag 2. juni 2010

Smock i vei!

Første gang jeg prøvde meg på smock (vaffelsøm) var for ca et år siden da jeg sydde denne buksedressen. Buksedressen ble fin den, men selve smocksyingen førte til mange banneord på syrommet! For min gamle symaskin ville slett ikke sy med strikk.

I løpet av året som er gått, har jeg lest på mange blogger om hvor enkelt det er å sy smock. Så, med nytt mot og ny symaskin fant jeg ut at jeg skulle gi smocken en ny sjanse.

Og så bra jeg gjorde det!! Det gikk lekende lett denne gangen, symaskinen gjorde akkurat som jeg ville. Hadde to putetrekk liggende som jeg har arvet etter min farmor, perfekte i fargen og mønsteret til søte sommerklær til jentene.

Først ut var denne kjolen til Jasmin. Ble så sommerlig og søt!


Siden jeg sydde den første hanskelommen for noen måneder siden har Jasmin spurt om ikke hun også kunne få en. Selvsagt kunne hun det! Og hun bruker den flittig:)

Sophia fikk en bukse med smock i livet.
Ja, he, he, tanken var egentlig at dette skulle bli en buksedress med 3/4 lengde på benene. Men da jeg skulle prøve den på før stroppene skulle sys i, var det bare å innse at jeg hadde bommet fullstendig på målene!! Så da ble det bukse i stedet, med litt hengerumpe. Hi, hi!!


Sophia var heldigvis strålende fornøyd!

20 kommentarer:

  1. For et nydelig stoff! Og søte, søte sommerklær!

    SvarSlett
  2. Jag älskar smock - det måpste jag prova. Kanonfint!

    SvarSlett
  3. Wauw hvor er det bare blevet flot. Jeg er helt vild med bukserne:)

    SvarSlett
  4. Hærlig og sommerlig Siri :) Klem Beppe

    SvarSlett
  5. fine plagg - tror jeg må forsøke meg på slik strikksøm!

    SvarSlett
  6. Herlige plagg!
    Stoffet var jo helt perfekt :o)

    SvarSlett
  7. Nydelig og sommerlig søtt!!! Heldige jenter♥ som har en så flink mamma!

    Jeg syr litt selv og har hatt så lyst å sy kjoler til mine jenter med vaffelsøm, men aner rett og slet ikke hvordan.... Har en ganske ny symaskin men skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Er det så enkelt at du kan gi meg ei lita forklaring eller tips til hvor jeg kan finne ut hvordan???

    Ønsker deg en fin kveld!
    Klem♥Hilde

    SvarSlett
  8. Så fin kjole og bukse! :) Dette hortes ut som en spennende effekt å sy som jeg må prøve meg på jeg også etterhvert...
    Du lager masse flott, og jeg er ofte innom for å søke inspirasjon! :)

    Dorthea!

    SvarSlett
  9. Hei, og takk for hyggelige tilbakemeldinger:)

    Her er en liten forklaring på hvordan jeg syr smock:
    -begynn med å spole strikk på undertråden. Jeg spoler den for hånd. Dra litt i strikken mens du spoler.
    -sett stinglengden på 4-4.5, bruk ellers vanlig rettsøm.
    -sy fra retten, rundt og rundt. Jeg har ca 1 cm avstand mellom sømmene.
    -kjolen til Jasmin er sydd av et putetrekk, dette passet helt perfekt til en slik kjole.

    Lykke til!

    SvarSlett
  10. Du syr så fina plagg, det är alltid kul att titta in på din blogg och se vad du sytt sen sist!!

    SvarSlett
  11. Skjønn kjole og bukse! Vi har minst en bukse her som er litt sigen i baken (det var før jeg skjønte at jeg måtte forandre litt når jeg bruker lang ribb istedet for annen elastikk i livet). Kjole med vaffelsøm står på "neste forsøk" lista mi - den begynner og få noen punkter nå.....

    SvarSlett
  12. Wow, så snygga! Verkligen lyckad smock! Har inte provat på det ännu.

    SvarSlett
  13. Härlig och somrig byxa! Jag borde också prova i sommar...

    SvarSlett
  14. jättefina smockkläder. Jag har försökt mig på det, men tycker inte att jag riktigt greppat det. Kan du förklara hur du gjorde?

    SvarSlett
  15. Wow.....NYDELIG!!!!!!
    Så flink du er! Jeg å elastisk undertråd er virkelig fiender, det blir mange stygge ord når jeg prøver. Har enda ikke lykkest å få det fint.

    God kveld!!

    SvarSlett
  16. Super skøn. Fantastiske farver!

    SvarSlett
  17. Fantastiska plagg!!! Vad kul att de är gjorda av din farmors örngott:) Har länge tänkt sy något med smock men det har inte blivit av...kanske får ta fram den där elastiska tråden...

    SvarSlett
  18. Så smart med smock midjan. Så har jag tänkt göra på en kjol till mig själv då jag efter graviditeten ännu inte kommer i mina vanliga kläder. Och med smock kan jag förhoppningsvis ha kjolen även om jag går ner i vikt. Superfint tyg. Alltid skoj när man kan sy om något som en kär släktning haft. Jag hoppas få tid till att sy om min mammas gamla 70-tals-mammaklänning till en tunika till mig själv.

    SvarSlett
  19. Så bra at du fikk det lekende lett til denne gangen, det er jo så effektfullt, ja hanskelomma også. Så morsomt med gjenbruk. ☺

    SvarSlett
  20. Bare såååå utrolige flotte klær du har sydd i det siste!

    SvarSlett